0

Winkelmand

Leiderschap

Dear brain, please shut up!

By 16 oktober 2018augustus 27th, 2019No Comments
Dear-brain,-please-shut-up!!!-GÖTT'S

 

Ken je dat gevoel dat je soms je hersenen even wilt uitschakelen? Omdat je gek wordt van al die (niet altijd even helpende) gedachten in je hoofd? Dan heb ik goed nieuws voor je, je bent zoveel meer dan alleen je hoofd 😉 En ik heb zelfs nog beter nieuws, ik heb drie manieren voor je om contact te maken met je hele lichaam. Om weer even dat brein wat minder actief te maken!

1. Down to earth!

Stel je zit op je werk en dan komt het moment dat je even denkt “dear brain please shut up!”. Wat kun je dan doen op dat moment? Zoek naar een rustig plekje, misschien gewoon achter je bureau als er geen collega’s om je heen zijn of desnoods even op de wc. In jouw zelf gecreëerde rust-zone ga je vervolgens aarden of gronden oftewel even down to earth gaan. Letterlijk met beide benen op de grond. Ga rechtop zitten en sluit je ogen. Zet je voeten stevig op de grond en voel dat er energie door je hele lichaam gaat stromen. Ervaar dat je meer bent dan alleen je hoofd, dat er nog een heel lichaam onder zit. Kom even rustig tot jezelf en open dan weer je ogen. Heerlijk om te doen als je minder tijd hebt en ook fijn dat je dit op de wc kan doen. Deze oefening werkt ook goed als je heftige emoties of onrust op voelt komen. Het brengt je weer tot rust.

2. Take a walk!

Ja, echt waar! In beweging komen helpt om even meer te zijn dan alleen je gedachten. Door te gaan wandelen of fietsen maak je een stofje aan (Endorfine) waardoor je je gelukkiger gaat voelen. Vaak voel je dan minder vermoeidheid en warempel je hoofd raakt langzaam leger. Nu is dit misschien niet de meest voor de hand liggende manier op je werk. Alhoewel een iets langere koffiepauze of een ommetje tijdens de lunch lenen zich hier goed voor. Ook prettig om met iemand samen te doen en daar even lekker tegen aan te kletsen. Zelf doe ik het intake gesprek voor een nieuwe coachee bij voorkeur lopend, bijvoorbeeld langs de vloedlijn op het strand. Het helpt om naar de gevoelslaag af te dalen en de échte (vaak diepere) coachvraag naar boven te krijgen. Een inspirerende omgeving als bos of strand helpt extra om “uit je hoofd” te waaien.

3. If nothing else works

In mijn ervaring werken de eerste twee manieren niet altijd, zeker als je sterk in je ratio zit is er soms net iets meer nodig. Daarom deze “if nothing else works” oefening, want hiermee is het bij mij altijd gelukt. Het is een manier die vooral heel erg effectief is om verbinding te maken met je gevoel, dus even weg uit het rationale hoofd. Twee sterke gevoelsplekken in je lichaam zijn je hart en je buik. Je kunt hiermee op een relatief eenvoudige manier verbinding maken. Hoe je dat doet? Ga comfortabel zitten of liggen en sluit je ogen. Ontspan je, geef je over aan het moment, concentreer je op je ademhaling. Leg vervolgens je rechterhand op je hart en je linkerhand op je buik. Blijf goed ademhalen en merk wat er gebeurt. Gevoelens komen naar boven, je ademhaling kan hierdoor onrustiger worden. Blijf in het moment, laat het gebeuren en benoem de gevoelens. Ik gebruik het veelvuldig tijdens coaching bij mensen die moeilijk bij hun gevoel kunnen komen. Dan merk ik dat de persoon in kwestie soms schrikt van het effect. Gelukkig ben ik er dan om het in goede banen te leiden. Het kan ook effectief zijn in een teamsessie waar emoties naar boven komen, maar het nog lastig is om deze te benoemen. Dit helpt om rustig te worden en de emotie onder woorden te brengen. Mijn dochter van negen heeft er ook baat bij. Als ze ergens mee zit, maar ze weet niet goed wat het is dan doen we altijd even deze oefening. Dan popt het antwoord bijna als vanzelf op en kunnen we erover praten. Hoe iets op het oog simpels, super effectief kan zijn.

Ga vooral zelf experimenteren en ervaar welke manier goed voor jou werkt.

 

Thanks brain, for shutting up!