Kennisbank: Hoe motiveer je nieuwe medewerkers?

Hoe motiveer je nieuwe medewerkers?

Het motiveren van nieuwe medewerkers is van groot belang voor het succes van je organisatie. Al op de korte termijn zal dit ertoe leiden dat de werkzaamheden op de juiste manier worden uitgevoerd. Ook is de productiviteit hoger en heeft een betrokken medewerker een positief effect op de motivatie van collega’s. Nieuwe medewerkers beginnen doorgaans vol enthousiasme. Hoe zorg je ervoor dat dit niet na slechts een weekje alweer wegsijpelt? Een paar tips op een rijtje.

 

Informatie nieuwe medewerkers

Voor nieuwe medewerkers is het fijn om wat achtergrondinformatie te krijgen over het bedrijf en het team waarin ze terecht zijn gekomen. Zo kun je bijvoorbeeld vertellen hoe het bedrijf is ontstaan, wat de toekomstvisie is en op welke manier het dit wil realiseren. Alleen wanneer doelen écht duidelijk zijn, kan een nieuwe medewerker deel van een team uitmaken. Iets wat essentieel is voor zijn motivatie. Introduceer hem of haar ook aan andere collega’s en de belangrijkste bedrijfsprocessen.

Uit je waardering naar nieuwe medewerkers

In veel bedrijven wordt feedback vooral gegeven als er iets niet goed gaat. Dingen die wél goed gaan, worden vaak niet gezien of als vanzelfsprekend beschouwd. Toch is het, ook tegenover een nieuwe medewerker, belangrijk je waardering uit te spreken. Het krijgen van erkenning werkt motiverend. Ook als je nieuwe medewerker (nog) niet heel zichtbaar is in het team, of niet met zijn prestaties te koop loopt, is het uiten van waardering belangrijk. Dat kun je doen door jezelf te trainen op attent zijn, aandacht geven op het juiste moment.

Interesse voor de nieuwe medewerker en zijn behoeften

In een team vervult een ieder een belangrijke rol. Daarom is het belangrijk om je medewerkers niet enkel als groep te beschouwen, maar ook oog te hebben voor de afzonderlijke collega’s. Ieder mens heeft de behoefte ‘gezien’ te worden. Dat geldt overigens niet alleen voor op de werkvloer. Door het tonen van interesse en het investeren van tijd in persoonlijk contact met je medewerkers, houd je hun motivatie hoog. Dit kun je bijvoorbeeld doen hier in het bila gesprek elke keer aandacht aan te besteden.