Teamontwikkeling

Brein ga aan het werk!

By 21 oktober 2018 augustus 29th, 2019 No Comments
Amsterdamse Waterleidinggduinen

 

Leren door nieuwe situaties

Wist je dat we vooral leren in vreemde situaties? Dit lees ik in een artikel van MT.nl. Er wordt hierbij gerefereerd aan een onderzoek door Yale University. Zij hebben geconcludeerd dat we in een nieuwe en onzekere situatie het meeste leren. Dan zijn we namelijk extra bezig met het vinden van een oplossing. Dit resulteert in zoeken naar nieuwe aanwijzingen, aandacht voor de omgeving en beter luisteren. Daardoor ontdekken we nieuwe dingen en zie daar hoe onze leerervaring groeit. Best wel cool om hierbij te weten dat je brein zelf vast stelt of het nodig is om te leren of niet. Je brein herkent de situatie en kenmerkt deze als bekend of onbekend. In een voorspelbare situatie is onze bovenkamer vaak lui. De grijze massa komt pas echt in beweging als de omstandigheden veranderen. Dus om je hersenen in beweging te houden, roep ik je vooral op om nieuwe situaties op te zoeken! Verleg je grenzen, kom uit je comfortzone!

 

“If you want something you’ve never had
You must be willing to do something you’ve never done.”

Thomas Jefferson

 

Team coach sessies in buitenomgeving

Nu ik erover nadenk, dat is eigenlijk precies wat we tijdens onze team coaching sessies doen op de Amsterdamse Waterleidingduinen. We zetten het team daar vanaf de eerste minuut in een onbekende omgeving. Ook nog eens eentje die voor Nederlandse begrippen als ruw kan worden bestempeld. Hoezo nieuw, onzeker en onvoorspelbaar? We doen er dan nog een schepje bovenop door het team vanaf de start een niet alledaagse opdracht mee te geven. De hersencellen worden dus eigenlijk per direct in beweging gezet. De deelnemers starten dan vaak vanuit een trial en error positie. Met de kennis uit het onderzoek denk ik dit te snappen. Hun brein stimuleert hen de oplossing te vinden door dingen te proberen, bij te stellen, te proberen, etc. Een soort van continu leerproces zeg maar. Gedurende de dag en alle opdrachten zie je het team evolueren in het leren. Wat eerst nog nieuw was aan de start van de dag, wordt “gewoner” naarmate de dag vordert. Dat geeft wel aan hoe sterk het lerend vermogen van ons brein is.

 

Buiten(spelen) zorgt voor prikkels die de prefrontale cortex bereiken. Bij complexe impulsen worden nieuwe banen aangelegd  in de frontale kwab en wordt het brein complexer. Hoe complexer je brein, des te beter wordt je probleemoplossend vermogen

Prof. Scherder

Door alle activiteiten buiten te laten plaatsvinden prikkelen we de grijze massa nog meer. De natuur heeft namelijk ook een positieve invloed op ons humeur en gesteldheid. We kunnen beter ontspannen en afschakelen van het dagelijkse werk. Dit helpt ons om beter te concentreren en daardoor te presteren. Ik zie het maar als een soort van multiplier effect, je brein wordt maximaal uitgedaagd! En van een uitdaging groeien we of zoals de Dalai Lama heeft gezegd “uitdagingen dragen bij tot het verscherpen van je geest en creativiteit”!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!